Loading Een ogenblik geduld
De pagina wordt geladen
Loading
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Juridisch Nieuws

    De nieuwe B2B contractenwet - wat wijzigt er?

    De impact van deze nieuwe wet op uw onderneming kan niet onderschat worden: uw algemene voorwaarden en uw contracten bevatten naar alle waarschijnlijkheid een aantal clausules die binnenkort niet meer wettelijk zullen zijn.

    Al eerder werd er in de wet al een bescherming ingevoerd voor de consument (B2C). Welnu, binnenkort zal dit echter ook zo zijn als u zakendoet met een “onderneming,” met een ander bedrijf dus (B2B). Zomaar een erg streng contract of draconische algemene voorwaarden opleggen, zal niet meer "passeren."

    De manier waarop uw onderneming haar contracten en voorwaarden moet onderhandelen en opstellen, zal dus aanzienlijk wijzigen.


    De zwarte lijst = verboden clausules

    Een aantal clausules zijn voortaan ALTIJD onrechtmatig en dus nietig. Bijvoorbeeld: een te vergaande aanvaardingsclausule van het contract of van de algemene voorwaarden.


    Maar er is ook een “grijze” lijst

    Een aantal clausules zijn onrechtmatig en dus nietig, TENZIJ bewezen wordt dat de clausule geen “kennelijk onevenwicht” veroorzaakt in het contract of de algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld: de eenzijdige wijziging van de voorwaarden van de overeenkomst of de stilzwijgende verlenging zonder opzeggingstermijn "kan" nietig zijn.  "Kennelijk onevenwicht", zei u? En wie moet dat bewijzen? U hoort het al; dit wordt een overloze discussie waarnaar u als ondernemer niet bepaald uitkijkt.


    Vanaf wanneer?

    Deze wet is van toepassing vanaf dinsdag 1 december 2020, op ALLE contracten en algemene voorwaarden, gesloten, hernieuwd of gewijzigd vanaf die datum (uitgezonderd: financiële diensten en overheidsopdrachten). 


    Wat moet mijn onderneming doen?

    Dat ligt voor de hand: overloze discussies vermijden, door preventief uw eigen contracten en voorwaarden aan te passen.  In omgekeerde richting, kan het ook bijzonder interessant zijn om - met de nieuwe wet in de hand - eens de contracten en algemene voorwaarden van uw klanten en leveranciers te bekijken.

    Defensis Advocatenkantoor heeft een bijzondere ervaring met het contract management van bedrijven en het opstellen van ondernemingscontracten.

    Wij brengen samen met u het “contractueel kader” van uw onderneming in kaart. Vervolgens analyseren wij uw cruciale contracten en algemene voorwaarden, niet alleen deze die u zelf opstelt en hanteert, maar vaak ook de contracten en voorwaarden met uw klanten of leveranciers. Waar mogelijk en nodig, brengen we de contracten en voorwaarden in overeenstemming met de wet.

    As always - voorkomen is beter dan genezen...

    Vragen?


    Neem met ons contact op voor een vrijblijvend gesprek of een offerte.

    Defensis Advocatenkantoor
    Wouter Van Cutsem
    wvancutsem@defensis.be
    +32 (0)2 892 60 71 (rechtstreeks)
    +32 (0)2 892 60 70 (administratie)
    +32 (0) 475 815 925 (mobiel)

     

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze site te geven. Cookies zijn bestanden die in uw webbrowser worden opgeslagen en worden door de meeste websites gebruikt om uw webervaring te personaliseren.
Door onze website te blijven gebruiken zonder de instellingen te wijzigen, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Cookiebeleid